Fisk för stora som små


Idag lagas det fisk här hemma.
Det görs inte så ofta eftersom pappan i familjen är väldigt allergisk, så man måste vara väldigt noga med disk, tvätt av händer och allt fisken har kommit i kontakt med för att det inte ska gå illa. Jag är faktiskt så nojjig så att jag slänger både disktrasa och disksvamp efteråt. Som tur är så har inte lilleman ärvt allergierna.

Sedan vi började med smakisar har jag hellre gjort dem själv än köpt burkar. För hur svårt är det egentligen att göra puré av potatis, morötter, kålrot och frukt? Inte svårt alls och då vet jag precis vad som finns där i. 

Jag kokar grönsakerna i kastrull en stund och använder mig sen av en gammal mixer (sån där med kanna) och kör en stund så blir det bra konsistens.
Frukten gjorde jag likadant med tills han var runt åtta månader, nu river jag äpplen & päron direkt på rivjärnet och annan frukt kör jag nu okokt i mixern.
Har även provat på att laga en köttfärsrätt och en fiskrätt för bebisar (hittade på dem i mitt huvud och tog av det som fanns hemma) genom att koka köttet/fisken på låg värme tills det var klart och sen tillsätta grönsaker och annat och det blev succé nu vid 11 månaders ålder :-) innan var han mycket skeptiskt och åt bara hela portioner nån enstaka gång.


Mammas fiskrätt
(måtten är inte exakta utan jag tar så mycket som jag tycker passar)
- 2 kg potatis
- 3 st fiskfiléer t.ex. pangiasus
- 1,5 dl frysta ärtor
- 1,5 dl fryst majs
- 2 fiskbuljongtärningar
- 75 gram smör
- 1/3 finhackad lök

 = potatismosmojäng
( Visst ritar jag fint i paint? :-D )


Skala och koka potatisen mjuk, ta upp dem ur vattnet och lägg dem i bunken tillsammans med smöret. Mosa ordentligt.
Koka ärtorna och majsen i 5 minuter. Häll bort vattnet.
Koka fisken tillsammans med buljongtärningen och den hackade löken i 1 l vatten tills den är helt klar och faller isär lite.
Ha i fisken och löken i potatismoset och mosa in den, spä med buljongvatten för lösare konsistens på moset och för mer smak.
Blanda i ärtorna och majsen eller servera dem på sidan av.
Klart!

Ta med salt till bordet så att du kan salta din mat lite extra för det behövs oftast, så slipper småttingarna få i sig för mycket salt. Finns även saltfri buljong på hälsokostaffärer ifall man vill ha ännu mindre salt i barnens mat.


Kommentarer
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Hej!

Hittade hit via familjeliv och ville lämna en liten hälsning.

Min lilla är också rätt skeptisk mot mat än så länge. Men jag kämpr på. Mat ÄR gott!

Hälsningar

Yohanna

2011-03-16 @ 17:39:42
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Välkommen hit!

Kan vara svårt att få de här små att smaka på maten ibland och inte bara rata den direkt :-) har just nu en liten som inte vill ha så mycket mat alls här hemma men det är kanske tänder på gång, så man får ha tålamod och vänta på att matlusten kommer igen.

2011-03-17 @ 07:20:17
URL: http://intebaralillensmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0